Rabu, 7 Januari 2009

Pengalaman Sebagai Pemain Bolasepak - Siri 2




Semangat dan cita-cita saya untuk berjaya di dalam sukan nombor satu negara ini terus terpahat dihati. Sekali lagi, ketika umur 15 tahun saya dipilih mewakili Negeri Melaka di Kejohanan Bolasepak Piala Coca-Cola Peringkat Kebangsaan Bawah 16 Tahun di Terengganu. Ketika ini, Cikgu Jalil merupakan jurulatih yang bertanggungjawab membentuk dan melatih pasukan ini. Syukur kehadrat Illahi, pasukan Negeri Melaka berjaya melangkah ke peringkat suku akhir untuk pertama kalinya. Ia lebih bermakna, apabila saya menjaringkan gol pertama untuk pasukan ini dan ini merupakan antara persembahan terbaik saya sepanjang penglibatan di dalam sukan bolasepak.

Sebagai pelajar sekolah ketika itu, saya juga perlu bersedia untuk untuk menghadapi Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Sebagai pemain bolasepak, kita juga perlu mengutamakan pelajaran demi memastikan masa depan terjamin. Saya berjaya lulus di dalam peperiksaan itu dan lebih bermakna lagi saya dipilih menyertai pemilihan skuad kebangsaan pada tahun 1995 untuk persiapan negara untuk Kejohanan Bolasepak Belia Asia yang berlangsung di Korea. Ini adalah salah satu lipatan sejarah yang terpahat di Sekolah Menengah Air Molek ini, kerana ia merupakan kali pertama salah seorang pelajar mereka terpilih menyertai pemilihan dan latihan pasukan bolasepak negara ketika itu.

Pemilihan melibatkan 50 pemain terbaik yang dipilih semasa Kejohanan Bolasepak Piala Coca-Cola Peringkat Kebangsaan Bawah 16 Tahun di Terengganu. Ianya berlangsung di Padang Kemajuan Negeri Sembilan (PKNS) selama seminggu. Latihan dan pemilihan pasukan negara ketika itu diketuai oleh jurulatih daripada Jerman, iaitu Mr. Oblger Obermann dan dibantu oleh En.Norizan Bakar (bekas jurulatih kebangsaan). Pengalaman dipilih menyertai sesi pemilihan pasukan bolasepak negara amat bermakna untuk saya. Aktiviti latihan dan pemilihan ini menuntut seseorang pemain itu menunjukkan segala kebolehan, kesungguhan dan yang paling penting adalah komitmen terhadap pasukan negara. Setiap kali sebelum sesi latihan dimulakan, laungan lagu Negaraku kedengaran di tengah-tengah padang. Keadaan ini sedikit sebanyak membantu meningkatkan semangat di kalangan pemain-pemain. Latihan dan pemilihan yang berterusan setiap pagi dan petang selama enam hari berturut-turut memerlukan kadar stamina yang tinggi.

Pada hari pertama sesi pemilihan ini, saya berjaya menjadi ‘man of the match’ kerana kesungguhan dan kerajinan sewaktu latihan pertama pasukan ini. Lebih bermakna, saya diberi plug penghargaan daripada jurulatih. Keadaan ini meningkatkan tahap motivasi saya untuk terus berlatih dan berjaya. Latihan dan pemilihan pasukan kebangsaan ini bermula pada jam 630 pagi iaitu selepas solat subuh dan berakhir kira-kira pada pukul 10 pagi. Manakala pada sebelah petang, latihan akan dimulakan pada pukul 230 petang dan berakhir pada pukul 600 petang. Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) memantau perkembangan sesi latihan dan pemilihan skuad ini dengan menyediakan makanan yang berkualiti demi memastikan pemain sentiasa mempunyai tahap stamina yang tinggi. Begitulah seterusnya sesi pemilihan skuad ini selama 6 hari berturut-turut dan cita-cita untuk menyarung jersi kebanggaan negara akhirnya tercapai. Pada hari terakhir, satu perlawanan persahabatan diadakan dan saya diberi peluang memakai jersey kuning-hitam negara, yang pernah disarung oleh Annuar Abu Bakar (bekas pemain kebangsaan). Walaupun ianya hanyalah perlawanan persahabatan, namun perasaan bangga tetap terpahat di hati setiap pemain.

Selepas pulang daripada sesi pemilihan dan latihan skuad negara, saya terus menumpukan latihan seperti biasa untuk menghadapi kejohanan seterusnya. Namun saat yang paling menyedihkan dalam penglibatan saya di dalam sukan bolasepak apabila nama saya tidak tersenarai di dalam skuad utama negara. Saya hanya ditempatkan di dalam pasukan ‘Malaysia B’ di mana skuad ini akan dipanggil secara berterusan untuk sesi latihan. Berita ini diketahui melalui akhbar tempatan dan ini merupakan antara cabaran untuk saya terus berjaya di dalam sukan bolasepak. Seterusnya, saya dipilih mewakili negeri Melaka untuk Kejohanan Piala Razak (Razak Cup) yang berlangsung di Pulapol, Kuala Lumpur. Pasukan ini diketuai oleh jurulatih Mr.John dan dibantu oleh En.Maniam yang banyak membantu dan memberi semangat untuk saya terus berjaya. Pada kejohanan ini, pasukan negeri Melaka hanya layak di peringkat kumpulan sahaja.

Sebagai pemain bolasepak, kegagalan atau kejayaan adalah perkara yang tidak boleh dipisahakan. Saya gagal menempatkan diri dalam pasukan negeri Melaka pada tahun berikutnya disebabkan kesibukkan saya membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Berkat kesabaran dan latihan yang berterusan, saya dipilih mewakili pasukan Liga Simpanan Negeri Melaka pada tahun berikutnya. Namun saya membuat keputusan untuk tidak menyertai pasukan tersebut oleh kerana saya ditawarkan tempat untuk melanjutkan pelajaran ke Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi, Universiti Teknologi Mara (UiTM). Dengan pengalaman dan latihan bolasepak selama ini, sekarang saya menumpukan sepenuh masa saya dengan bidang pengajaran sukan di universiti di dalam memastikan negara dapat melahirkan pemain bolasepak yang hebat seperti Allahyarham Mokhtar Dahari satu hari nanti…..



3 ulasan:

  1. salam saudara mohd noorazam..
    tahniah diatas kejayaan dan pengalaman yang telah saudara lalui... teruskan usaha penulisan ini supaya ramai generasi muda dapat berkongsi pengalaman anda seterusnya menjadi panduan kepada mereka. saya akan terus mengikuti pengalaman saudara melalui majalah BOLASEPAK terbitan karangkraf.. tanhiah dan teruskan!!!!

    BalasPadam
  2. salam.........saudara azam.........


    tahniah atas kejayaan anda


    http://hariapenang.blogspot.com/

    BalasPadam