Rabu, 7 Januari 2009

Pengalaman Sebagai Pemain Bolasepak - Siri 1






Assalamualaikum WBT…
Terlebih dahulu, saya ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada pihak Penerbitan Majalah Bolasepak kerana memberi saya peluang menulis di dalam ruangan ini.
Sebelum saya menulis mengenai senario bolasepak Malaysia pada edisi yang berikut, eloklah saya berkongsi sedikit sebanyak pengalaman saya di dalam sukan bolasepak.
Saya dilahirkan di Air Molek, Melaka dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Pengkalan Tentera Darat (SKPTD), Sungai Besi pada tahun 1987. Saya mula bergiat aktif di dalam sukan bolasepak ketika umur saya berusia 9 tahun. Pada masa itu, terdapat banyak klinik bolasepak yang dikenali sebagai “Skim Milo” yang mana ia melibatkan zon-zon kawasan Wilayah Perseketuan. Jurulatih pertama saya ketika itu adalah Cikgu Akbar. Beliau adalah orang yang bertanggungjawab melatih dan memberi sokongan selain daripada keluarga saya sendiri. Posisi pertama saya dalam sukan bolasepak adalah penjaga gol, iaitu ketika menyertai Kejohanan Milo di bawah umur 9 tahun yang diadakan di Sekolah Menengah Victoria Institution, Kuala Lumpur yang melibatkan keseluruhan zon-zon di Wilayah Perseketuan. Pada tahun berikutnya, saya sekali lagi mewakili Zon Sungai Besi untuk Kejohanan Bolasepak Milo di bawah umur 10 tahun. Saya tidak lagi bermain di posisi penjaga gol disebabkan keinginan mencuba sebagai pemain penyerang. Ianya berhasil di mana pasukan saya iaitu Zon Sungai Besi layak ke separuh akhir dan saya berjaya menjaringkan lima gol sepanjang kejohanan.

Bermula pada saat itu, saya mula serius di dalam bolasepak. Pada tahun berikut, saya terpilih mewakili Kuala Lumpur di dalam Kejohanan Bolasepak Antarabangsa di bawah umur 12 tahun. Kejohanan ini melibatkan pasukan daripada negara-negara luar seperti Jepun, Perancis, Denmark, Indonesia, dan lain-lain. Pasukan saya dibimbing oleh jurulatih Cikgu Karim di mana beliau banyak memberi tunjuk ajar dan nasihat kepada saya. Berkat latihan dan kesungguhan, pasukan Kuala Lumpur berjaya merangkul kejuaraan dan lebih bermakna lagi saya dipilih sebagai Pemain Terbaik Perlawanan Akhir dan juga sebagai Penjaring Terbanyak Kejohanan dengan lapan gol.
Selepas daripada itu, saya bercita-cita menjadi pemain bolasepak negara satu hari nanti. Nama-nama besar pemain bolasepak ketika itu seperti Abbas Saad, Fandi Ahmad, Dollah Salleh, Allistair Edwards dan lain-lain menjadi sumber inspirasi kepada saya untuk terus berjaya. Ketika berumur 12 tahun, saya dipilih mewakili pasukan negeri Wilayah Perseketuan untuk kejohanan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) yang diadakan di negeri Kelantan. Namun, pasukan saya gagal mencapai tahap permainan sebenar dan hanya layak untuk peringkat kumpulan sahaja. Walaupun sibuk dengan latihan bolasepak, namun saya tetap berjaya lulus dengan baik Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), dan lebih bermakna saya dipilih sebagai Pelajar Terbaik Sekolah Kebangsaan Pengkalan Tentera Darat (SKPTD), Sungai Besi.

Ketika umur 13 tahun, keluarga saya membuat keputusan untuk berpindah ke negeri Melaka disebabkan ayah bersara daripada Angkatan Tentera. Saya mula mengorak langkah untuk bermain bolasepak secara lebih serius di negeri Hang Tuah. Kelab Persibu merupakan kelab pertama yang saya sertai di Melaka, ketika saya berumur 13 tahun. Kelab ini telah melahirkan pemain-pemain hebat seperti Sapian Wahid, Mazelan Wahid, Shukor Adan dan lain-lain pemain. Kelab ini diketuai oleh En. Dollah yang banyak memberi tunjuk ajar dan nasihat untuk terus berjaya. Ketika itu, saya bersama pemain-pemain seperti Shukor Adan (Ketua Pasukan Kebangsaan), Fauzi Amzah, Sri Jaafar dan lain-lain pemain berjaya merangkul kejuaraan selama 5 tahun berturut-turut untuk Kejohanan Bolasepak Persatuan Bolasepak Melaka (MAFA) Bawah 18 tahun.

Pada masa yang sama, saya bersekolah di Sekolah Menengah Air Molek dan menjadi ketua pasukan bolasepak sekolah tersebut. Saya menjadi pelajar pertama di sekolah berkenaan terpilih mewakili negeri Melaka di dalam bolasepak ketika umur 14 tahun. Walaupun sekolah ini jauh daripada kawasan Bandar, namun saya membuktikan bahawa tidak mustahil untuk berjaya sekiranya seseorang pemain itu berlatih bersungguh-sungguh. Dengan latihan dan semangat yang membara, saya dipilih mewakili negeri Melaka untuk Kejohanan Bolasepak Piala Coca-Cola Peringkat Kebangsaan Bawah 16 Tahun, yang berlangsung di Kuantan, Pahang. Jurulatih saya pada ketika itu ialah En.Richard Sinapan, yang juga bertanggungjawab melatih Kelab Persibu ketika itu. Pada kejohanan itu, pasukan negeri Melaka hanya mampu layak sehingga ke peringkat kumpulan setelah tewas kepada negeri Kedah yang seterusnya berjaya merangkul kejuaraan.

1 ulasan:

  1. salam....sy Ku Nur Afifah dr Langkawi,
    sy pon ex student SKPTD.. tp muda stahun dr awk...

    BalasPadam